Undervisningsopplegg for trinn 8-10 – Etter utstillingen
Her finner du forslag til hvordan klassen kan arbeide med ulike temaer knyttet til bærekraftig utvikling etter besøket i utstillingen. Undervisningsoppleggene skal legge til rette for at elevene utvikler kunnskap om hva bærekraftig utvikling er, hvorfor det er behov for endring i dagens verden, og hvordan vi kan bidra til slik endring. Aktivitetene dekker overordnede temaer knyttet til bærekraft, og sentreres også omkring produkter og industrier som barn og unge er i hyppig kontakt med. På denne måten brukes elevenes hverdag til å konkretisere tematikken, og til å skape forståelse for konsekvensene av egne og andres valg. Gjennom undervisningsoppleggene vil elevene også få praktisk og teoretisk erfaring i å gjennomføre endringer som bidrar til en mer bærekraftig utvikling.
Undervisningsoppleggene er ment å være fleksible – det er mulig å droppe eller korte ned enkelte aktiviteter dersom de oppleves som gjentakende utfra hva elevene har hatt i undervisningstimer før, eller dersom enkelte aktiviteter ikke fungerer tidsmessig. Aktivitetene kan tilpasses etter hva læreren opplever at elevene har mindre eller mer behov for å gå i dybden på.
Estimater for tidsbruk er tatt med for hver aktivitet. Disse er ikke inkludert aktiviteter som elevene gjør utenfor klasserommet, og heller ikke forslag til aktiviteter som involverer skolen eller lokalmiljøet. Undervisningsoppleggene er allerede kategorisert etter aldergrupper og etter bruk før og etter utstillingsbesøket. Under kan du søke etter aktiviteter basert på fag og tema.