skip to main content

Trinn 8-10VGS

Før utstillingen

Forbrukervaner og sirkulærøkonomi

Ca. 1 time

1

I plenum: Start med en håndsopprekning knyttet til følgende spørsmål.

  • Hvor mange elever eier en smarttelefon?
  • Hvor mange elever har eid 3 eller flere smarttelefoner i løpet av sitt liv?
  • Hvor mange elever har en smarttelefon som er mindre enn 1 år gammel?
  • Hvor mange har en skuff hjemme med gamle mobiler, ledninger og ulike elektroniske ting?
2

I plenum: Diskuter resultatene i fellesskap. Tror elevene at nordmenn flest har det på samme måte som dem?

3

Individuelt: Be elevene utføre denne testen om sin egen oppfatning av forbruk i Norge.

https://www.nrk.no/livsstil/hva-kan-du-om-slosing_-1.15360789

4

I par: Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned hovedpunktene i diskusjonen underveis.

  • Hva slags resultater fikk dere?
  • Hva ble dere mest overrasket over?
  • Se på spørsmål 3 om «sirkulærøkonomi» på nytt. Basert på det dere vet om klassens forbruk av elektronikk, og det quizen forteller om kjøp og kast av elektronikk i Norge, hvor sirkulær er produksjonen og bruken av elektronikk i dag? Kan dere komme på to forslag som kan gjøre produksjon og bruk av elektronikk mer sirkulær? (Eksempel: å reparere istedenfor å kaste ødelagte telefoner.)

Her kan elevene også søke på internett for å finne ut mer om hva sirkulærøkonomi betyr, eller de kan se denne filmen om sirkulærøkonomi.

https://miljoskole.loop.no/ressurser/hva-er-sirkulaer-okonomi/ (totalt 6:44 min)

5

I plenum: Hør med elevene hva de har diskutert, evt. skriv opp på tavlen/smartboard for å visualisere det for elevene. Er det noen forslag som går igjen blant flere par?