skip to main content

Trinn 8-10VGS

Etter utstillingen

Utforsk elektroniske gjenstanders livsløp

Ca. 1 – 2 timer

Forberedelser før timen: Be elevene finne frem et elektronisk produkt som de vil læte mer om livssyklusen til. Elevene kan enten ta med dette produktet på skolen, eller skrive ned modellnavn og merke slik at man enkelt kan finne bilde og informasjon om denne gjenstanden ved å søke på internett.

1

I par: Be elevene diskutere utstillingen de har vært på. Hva lærte de som de ikke visste fra før? Hva syns de det var spennende å lære om? Hvilke tre ord ville de brukt for å beskrive utstillingen til en som ikke har vært der eller hørt om den fra før? Be elevene skrive ned hovedpunktene fra diskusjonen og ordene de ville brukt for å beskrive utstillingen.

2

I plenum: Hør hva elevene diskuterte.

3

I plenum: Be elevene finne frem forberedelsene til timen (enten at de tar frem den elektroniske gjenstanden de har valgt å ta med, eller at de tar frem en nettside som forklarer og viser bilde av produktet). Gå gjennom og hør hva slags produkter elevene har valgt, skriv evt. opp på tavlen for å visualisere det for elevene. Hvis det er enkelte produkter som går igjen kan dette diskuteres i plenum. Hvorfor er det så mange som har lyst til å finne ut mer om akkurat dette produktet?

4

I grupper (3-4 elever): Be gruppene undersøke livsløpet til gjenstanden(e) de har valgt. Her kan lærer velge om gruppesammensetningen tar utgangspunkt i hvilke elever som vil undersøke de samme produktene, at elevene får velge selv, eller at gruppene settes sammen av lærer i forkant for å tilrettelegge for læring. Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned hovedpunktene fra samtalen underveis. Her må man kanskje oppsøke ulike informasjonskilder på internett.

  • Hvilke ressurser brukes for å lage produktet?
  • Hvor er disse ressursene utvunnet?
  • Hvordan foregår produksjonen?
  • Hvordan har folk som lager produktet det? Hvordan er deres hverdagsliv og hvordan har de det på arbeidsplassen? Får de nok lønn? Utføres arbeidet på en trygg måte?
  • Hvordan distribueres gjenstanden til norske markeder? Hva er noen fordeler og ulemper ved denne metoden?
  • Hvordan markedsføres produktet i Norge?
  • Hva er prisen på produktet i Norge?
  • Hvem tjener mest og hvem tjener minst på produktet?
  • Hvor blir produktet av når forbrukeren ikke vil ha det lenger?
  • Hvis klassen har jobbet med temaet «globale verdikjeder» tidligere: Kan dette produktet være et eksempel på en global verdikjede? Hvorfor/hvorfor ikke? (Her kan det kanskje være nyttig å se på prosjektets tekst om globale verdikjeder på nytt, eller undersøke andre kilder.)

Spørsmålene kan fungere som en base for hva som bør blir dekket ved en muntlig presentasjon, eller de kan eksempelvis brukes som utgangspunkt for å skrive en lab-rapport om mineraler og kjemikalier i en mobil, eller en avisartikkel eller lignende. Spørsmålene kan også besvares skriftlig og leveres inn, eller diskuteres ved at elevene lager en podcast, eller ved at elevene lager en film.