skip to main content

Trinn 8-10VGS

Etter utstillingen

Utforsk dine egne klær

Ca. 2 – 3 timer

Forberedelser før timen: Be elevene gå gjennom t-skjorter i sitt eget klesskap for å bli mer bevisst på sin egen posisjon. Når elevene går gjennom t-skjorter i klesskapet hjemme skal de finne og skrive ned følgende: Hvilken t-skjorte som eleven fortsatt bruker er den eldste, og hvor gammel er den? Hvilken t-skjorte de bruker er den nyeste, og hvor gammel er den? Ta med den nyeste t-skjorten til neste skoletime.

1

I par: Be elevene diskutere utstillingen de har vært på. Hva lærte de som de ikke visste fra før? Hva syns de det var spennende å lære om? Hvilke tre ord ville de brukt til å beskrive utstillingen til en som ikke har vært der eller hørt om den fra før? Be elevene skrive ned hovedpunktene i diskusjonen og ordene de ville brukt for å beskrive utstillingen underveis.

2

I plenum: Gå gjennom hva elevene diskuterte i fellesskap.

3

I plenum: Be elevene ta frem forberedelsene til dagen. Gå gjennom klasserommet og spør hver elev om antall år på den eldste og nyeste t-skjorten. Skriv dette opp på tavlen/smartboard. Hvis det er flere som har samme tall kan du skrive opp streker ved siden av for å illustrere dette.

4

I plenum: Når alle tall har blitt skrevet opp, diskuter hva disse tallene sier. Evt. be elevene diskutere i par først dersom klassen er stille. Eksempel: Hva er gjennomsnittsalderen på t-skjortene? Sier dette noe om forbruket deres?

5

Individuelt/i par/grupper: Be elevene bruke t-skjorten de har tatt med til å finne ut av følgende spørsmålene. Her må man kanskje oppsøke informasjonskilder på internett.

  • Når ble t-skjorten kjøpt?
  • Ble den kjøpt brukt eller ny?
  • Hvilket materiale er den laget av?
  • Hvordan påvirker dette materialet jordkloden?
  • Hvor ble t-skjorten produsert?
  • Hvordan er arbeidsforholdene i tekstilindustrien i landet der t-skjorten ble produsert?
  • Dersom t-skjorten ble produsert i et annet land enn Norge, hvordan ble det transportert hit?
  • Er transporten bærekraftig, hvordan påvirker transporten av varen jordkloden?
  • Dersom t-skjorten ble kjøpt på en nettbutikk, hvordan ble det sendt til deg?
  • Dersom t-skjorten ble kjøpt på en nettbutikk, ankom den i plastemballasje eller i papp? Hva er fordelen og ulempen ved å bruke de to ulike emballasjene?
  • Finn en lignende t-skjorte som du ville ønsket å kjøpe brukt, sjekk finn.no eller Tise.
  • Hvor mye koster den brukte t-skjorten?
  • Hvor mange kroner ville du ha spart ved å kjøpe den brukt i stedet for ny?
  • Hvor mye utslipp ville du ha spart ved å kjøpe den brukt i stedet for ny?
  • Hvor ender klærne/tekstilene vi har brukt opp?
  • Hvordan bør tekstilindustrien endres for å passe bedre innenfor en sirkulær økonomi?
  • Hva kan du gjøre for å bidra til endring og en mer bærekraftig tekstilindustri?
  • Finn en person, en organisasjon eller et politisk parti som arbeider for å endre tekstilbransjen. Hvordan jobber de for endring? Hva har de bidratt med? Hva kan du lære av dem?

Her er det også mulig å be elevene reflektere rundt hvilke typer informasjon det var enkelt å finne, og hva det var vanskeligere å finne ut av.

  • Er det noen typer informasjon elevene tenker at klesmerker bør gjøre mer tilgjengelig for forbrukere?
  • Hvorfor er denne typen informasjon viktig?
  • Hvilke muligheter har vi som forbrukere til å skaffe informasjon om hvordan klærne våre blir produsert? (I Norge har vi for eksempel en Åpenhetslov, som gjør det mulig for oss å be selskaper om mer informasjon om blant annet arbeidsforhold. Les mer om hvordan vi kan bruke Åpenhetsloven her.)

Spørsmålene i denne oppgaven kan fungere som en base for hva som bør bli dekket ved en muntlig presentasjon, eller de kan brukes som utgangspunkt for å skrive en lab-rapport om t-skjorten. Spørsmålene kan også besvares skriftlig og leveres inn.

6

I par: Når elevene har fullført oppgave 5, be dem diskutere hva som fanget deres interesse mest ved det de lærte om t-skjortens livsløp. Hva ville de ha endret i sitt liv i dag for å bidra til en mer bærekraftig utvikling? Be dem skrive ned hovedpunktene i diskusjonen underveis.

7

I plenum: Gå gjennom svarene i fellesskap.

Alternativt kan man arrangere en debatt der klassen deles i to og diskuterer tema som for eksempel hva som må til for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig, hva som må til for å skape en mer sirkulær økonomi, hvorvidt vi som forbrukere har et ansvar og en mulighet for å skape mer bærekraft, eller lignende.