VGS
Før utstillingen
Undersøk egne klesplagg
Ca. 1 -2 timer
I denne oppgaven går det an å bruke kahooten Undersøk egne klesplagg som et verktøy for å visualisere det dere finner ut. Under er det beskrevet hvordan dere går fram hvis dere vil bruke kahooten.
Det går også an å gjennomføre opplegget uten kahoot. Da kan elevenes svar for eksempel skrives opp på tavlen og dere kan bruke et vanlig kart.
I plenum: Start kahooten Undersøk egne klesplagg. Hver elev velger ett klesplagg de har på seg og finner ut hvilket land plagget er laget i (les på merkelappen). Be elevene finne ut hvor landet ligger. Når elevene er klare, trykk på Neste i kahooten.
I plenum: Be elevene bruke kahooten til å feste nålen på det landet hvor plagget deres er laget. Når alle har svart vises kartet med alle nålene. Studer kartet nærmere. Hvor mange land er det totalt? Hvilket land er det flest elever som har et klesplagg fra? Hvor stor er avstanden fra dette landet til Norge?
I par/grupper: Be elevene velge et land fra kartet og prøve å finne ut av følgende spørsmål ved å søke på internett.
- Hvordan er arbeidsforholdene i dette landet? For eksempel, omtrent hvor mye tjener en tekstilarbeider i landet, og hvor trygt er det på arbeidsplassen?
- Hvilket klesmerke har laget plagget som kommer fra landet dere undersøker? Står det noe på klesmerkets hjemmesider om arbeidsforhold? Hva sier klesmerket om arbeidsforholdene sammenlignet med andre kilder? Hvis ulike kilder gir ulike typer informasjon, hvorfor tror dere dette er tilfellet?
I plenum: Diskuter hva elevene fant ut i fellesskap. Når dere er ferdige med diskusjonen, trykk på Neste i kahooten.
I plenum: Be hver elev om å se nærmere på merkelappen til plagget de har valgt for å finne ut hvilke materialer plagget er laget av. Når elevene er klare, trykk på Neste i kahooten.
I plenum: Be elevene bruke kahooten for å svare på hvilke materialer plagget deres er laget av. Man kan velge mer enn ett materiale. Når alle har svart vises resultatene i kahooten. Se nærmere på resultatene. Hvor mange materialer er det totalt? Hvilket materiale er det vanligste blant elevenes plagg? Når dere er ferdige med å snakke om resultatene, trykk på Neste i kahooten.
I plenum: Be hver elev om å finne ut hvor ett av materialene som plagget deres er laget av blir produsert og hvor dette landet ligger. Når elevene er klare, trykk på Neste i kahooten.
I plenum: Be elevene bruke kahooten til å feste nålen på det landet hvor materialet er laget. Når alle har svart vises kartet med alle nålene. Studer kartet nærmere. Hvor mange land er det totalt? Hvilket land ble merket av flest elever? Hvor stor er avstanden fra dette landet til Norge og til landet de fleste klesplaggene ble produsert i? Når dere er ferdige med å snakke om kartet, avslutt kahooten.
I par/grupper: Be elevene velge ett av materialene dere har snakket om og prøve å finne ut av følgende spørsmål ved å søke på internett.
- Hvordan påvirker produksjonen av dette materialet klima og miljø?
- Hvor bærekraftig vil dere si at materialet er fra et miljøperspektiv?
I plenum: Diskuter hva elevene fant ut i fellesskap. Hvilke materialer ser ut til å være de mest bærekraftige?