skip to main content

VGS

Etter utstillingen

Ulike aktørers rolle i bærekraftutfordringer

2 timer

1

I par/grupper: Elevene velger en utfordring knyttet til bærekraft som de ønsker å undersøke nærmere. Noen eksempler kan være:

  • Vi kjøper og kaster for mye klær.
  • En veldig liten andel av norsk økonomi er sirkulær.
  • Bruk av soya i dyrefôr har store klima- og miljøkonsekvenser.
  • Vi bytter ut de elektroniske gjenstandene våre for ofte.
  • Mange velger å fly istedenfor å ta tog.
2

I par/grupper: Elevene finner mer informasjon om utfordringen de har valgt ved å søke på internett. Hvis elevene har valgt en utfordring som det var snakk om på utstillingen kan de også tenke tilbake på hva de lærte om problemet der. Be elevene finne svar på følgende spørsmål og skrive ned svarene underveis.

  • Hvorfor er det dere har valgt en utfordring med tanke på bærekraft?
  • Er utfordringen mest knyttet til sosiale, økonomiske eller miljømessige dimensjoner ved bærekraft, eller en kombinasjon av flere?
  • Hva kan være årsaker til utfordringen?
  • Hva kan være løsninger på utfordringen?
3

I par/grupper: Når elevene har fått en bedre forståelse av utfordringen de har valgt, skal de forsøke å kartlegge hvilke aktører som spiller inn på utfordringen. Dette kan både være aktører som er med på å skape problemet og aktører som prøver å løse det. Elevene skal først tenke generelt på hvilke aktører som er relevante (for eksempel, bedrifter og forbrukere). Deretter skal de identifisere konkrete aktører innenfor hver av disse kategoriene (for eksempel, bestemte selskaper eller organisasjoner). Be elevene lage en visuell oversikt over aktørene. Her kan de for eksempel bruke denne figuren.

4

I par/grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål og notere hovedpunktene fra diskusjonen i oversikten.

  • Hvordan spiller de ulike aktørene inn på utfordringen dere har valgt? Kan dere finne tre nøkkelfunksjoner for hver aktør?
  • Hvordan påvirker ulike aktører hverandre? Her kan dere tegne piler i oversikten og notere noen nøkkelord for hver pil.
  • Hvilke aktører mener dere er de viktigste for å løse utfordringen dere har valgt? Hvorfor?
5

I plenum: Hver gruppe presenterer sin utfordring og oversikt over relevante aktører. Deretter diskuterer klassen følgende spørsmål i fellesskap.

  • Er det noen aktører som går igjen på tvers av gruppene?
  • Er det enighet på tvers av gruppene om hvilke aktører som er de viktigste? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hva kan vi lære av denne øvelsen? Hvordan kan denne typen analyse hjelpe oss med å bedre forstå og/eller løse bærekraftutfordringer?