VGS
Etter utstillingen
Timelapse
Ca. 1-2 timer
Her trenger elevene tilgang på en nettleser eller «Google Earth»-appen på nettbrett eller telefon.
«Google Earth» har laget en funksjon som heter «Timelapse», og som viser med satellittfotografier hvordan verden på ulike måter har forandret seg de siste tiårene. «Timelapse» består av flere store temaer som «Changing Forest», «Warming Planet», «Urban Expansion», «Sources of Energy» og «Fragile Beauty». Temaene er igjen delt inn i kapitler.
Individuelt: Be elevene åpne «Google Earth» og gå til: «Voyager» – «Nature» – «Timelapse in Google Earth». La elevene sitte alene og utforske de ulike temaene og kapitlene først.
I par/små grupper: Be elevene bruke temaet «Changing Forests» som utgangspunkt for å diskutere følgende spørsmål:
- På hvilken måte har skogsområder forandret seg de siste årene?
- Hva kan være årsakene til denne utviklingen?
- Kan dere finne noen eksempler på land hvor det er mye avskoging?
- Hvilke argumenter finner dere til fordel for avskoging?
- Hvilke negative konsekvenser ser dere ved avskoging?
- Hvilke tiltak finnes for å bremse avskoging? Kanskje «Google Earth» trekker fram noen konkrete eksempler?
- Kan dere komme på andre løsninger og tiltak vi kan bruke?
- På hvilken måte har det du har sett med «Timelapse in Google Earth» gjort inntrykk på deg?
I plenum: Diskuter hva gruppene har snakket om i fellesskap.
I par/små grupper: På utstillingen Hva nå? Endringslaben ble Brasil trukket fram som ett av landene hvor det er problemer med avskoging. Bruk internett for å undersøke følende spørsmål og skriv ned svarene dere finner underveis.
- I 2022 fikk Brasil ny regjering. Har det skjedd noen endringer i avskogingen i Brasil etter at den nye regjeringen kom til makten? Hvis dere finner motstridende informasjon på internett, hvorfor tror dere dette kan være tilfellet?
- Kan denne utviklingen fortelle oss noe om hva som skal til for å redusere avskoging?
- Hvordan jobber Norge for å bremse avskogingen i Brasil? Hva er positivt med dette arbeidet? Er det noe som kan være negativt?
I plenum: Diskuter hva gruppene har snakket om i fellesskap.