Trinn 8-10
Etter utstillingen
Timelapse – tap av natur og konsekvenser
Ca. 1 -2 timer
Her trenger elevene tilgang på en nettleser eller «Google Earth»-appen på nettbrett eller telefon.
«Google Earth» har laget en funksjon som heter «Timelapse», og som viser med satellittfotografier hvordan verden på ulike måter har forandret seg de siste tiårene. «Timelapse» består av flere store temaer som «Changing Forest», «Warming Planet», «Urban Expansion», «Sources of Energy» og «Fragile Beauty». Temaene er igjen delt inn i kapitler.
Individuelt: Be elevene åpne «Google Earth» og gå til: «Voyager» – «Nature» – «Timelapse in Google Earth». La elevene sitte alene og utforske de ulike temaene og kapitlene først.
I par/små grupper: Be elevene bruke temaet «Changing Forests» som utgangspunkt for å diskutere følgende spørsmål.
- På hvilken måte har skogsområder forandret seg de siste årene?
- Hva kan være årsakene til denne utviklingen?
- Kan dere finne noen eksempler på land hvor det er mye avskoging?
- På hvilken måte har det du har sett med «Timelapse in Google Earth» gjort inntrykk på deg?
I plenum: Hør hva gruppene har snakket om og diskuter deretter følgende spørsmål i fellesskap.
- Hva kan skje hvis vi mister mye skog og andre typer natur?
- Hvilke land ble nevnt av elevene som eksempler på steder hvor det er mye avskoging?
- Hvordan tror elevene det er i Norge? Mister vi skog og andre typer natur her også? Hva kan være konsekvensene?
I plenum: Ta kahooten Tap av natur i Norge.
I par/grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned svarene sine underveis.
- Var det noe i kahooten dere ble overrasket over? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Kan dere finne noen argumenter til fordel for nedbygging av natur?
- Kan dere finne noen argumenter mot nedbygging av natur?
- Er det noe man kan gjøre for å bremse tap av skog og andre typer natur, både i Norge og andre land? Be elevene finne et eksempel på tiltak for å bremse avskoging eller tap av annen natur ved å søke på internett. Kanskje «Google Earth» trekker fram noen konkrete eksempler?
I plenum: Gå gjennom det parene/gruppene har svart i fellesskap.