VGS
Etter utstillingen
Tap av natur i Norge
Ca. 2 timer
I par/grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål i fellesskap og skrive ned svarene sine underveis.
- Hvilke utfordringer ble trukket fram i utstillingen knyttet til tap av natur? Kan dere komme på noen andre utfordringer (her kan man også bygge videre på aktiviteten «Timelapse»)?
- Hva tenker dere på når dere hører ordet «naturkrise»?
- Mener dere verden står overfor en naturkrise? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Mener dere Norge står overfor en naturkrise? Hvorfor/hvorfor ikke?
I plenum: Hør hva elevene snakket om og ta deretter kahooten Tap av natur i Norge.
I par/grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål i fellesskap og skrive ned svarene sine underveis.
- Var det noe i kahooten dere ble overrasket over? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Har kahooten påvirket deres syn på hvorvidt Norge står overfor en naturkrise?
- Hva kan være positive og negative sider ved nedbygging av natur?
- Er det noe man kan gjøre for å bremse nedbygging av natur i Norge?
I plenum: Gå gjennom det gruppene har svart i fellesskap.
I par/grupper: Mange av tiltakene som skal bidra til å kutte klimagassutslipp krever tilgang på naturarealer. Samtidig er arealendringer en trussel mot naturmangfold og allerede truede arter. Be elevene oppsøke ulike kilder på internett for å sette seg inn i diskusjonene som foregår i dag omkring forholdet mellom klima og natur. Elevene skal prøve å finne svar på følgende spørsmål og skrive ned det de finner ut av.
- Hva går diskusjonen ut på? Hvilke dilemmaer er det som debatteres? Hva slags aktører deltar i debatten?
- Kan dere finne noen argumenter for at vi bør prioritere klima foran natur?
- Kan dere finne noen argumenter for at vi bør prioritere natur foran klima?
- Kan dere finne noen argumenter for at klima- og miljøutfordringene må løses sammen heller enn å prioritere en over den andre?
Gruppene kan enten presentere funnene sine muntlig for resten av klassen eller skrive en tekst om debatten. Alternativt kan dere arrangere klasseromsdebatt der elevene argumenterer for ulike synspunkter.
Eksempel på kilde til informasjon om natur- og klimadebatten: https://www.opinion.no/innlegg/baerekraftsfloken-klima-eller-natur.