skip to main content

Trinn 8-10VGS

Før utstillingen

Bærekraftige handlinger

Ca. 1 time

1

I par eller mindre grupper (maks 4): Be elevene utforske og finne 5-7 handlinger som ikke er bærekraftige. De skal svare på følgende spørsmål til hver handling, og skrive ned noen hovedpunkter for hvert spørsmål.

  • Hvorfor mener dere denne handlingen ikke er bærekraftig?
  • Hvordan påvirker denne handlingen miljømessige, økonomiske og sosiale forhold?
  • Tror dere at elever på skolen tenker over handlingen og dens konsekvenser? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  • Hva kan vi gjøre for at denne handlingen skal bli mer bærekraftig? Hva slags endring må til?
  • Hvordan kan andre aktører (for eksempel politikere og bedrifter) bidra til at denne endringen skjer?
2

I plenum: Alle gruppene presenterer 2 av handlingene som de har undersøkt og gir en kort oppsummering av hva de har skrevet på sine spørsmål. Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.

  • Hva kjennetegner det elevene sier at vi kan gjøre?
  • Hva kjennetegner det elevene sier at andre (for eksempel politikere og bedrifter) kan gjøre?

Lærer kan også evt. be elevene levere inn arbeidet.

3

I plenum: Lærer oppsummerer og henviser til det kommende besøket på Hva nå? Endringslaben for å gjøre elevene bevisst på hvordan det de har gått gjennom kan bli relevant for neste gang de møtes.