skip to main content

Trinn 4-7

Etter utstillingen

Refleksjon etter besøket på Hva nå? Endringslaben

Ca. 30 min – 1 time

1

Individuelt: Elevene skal først tenke individuelt på følgende spørsmål, og notere sine tanker.

  • Hvordan opplevde du besøket på Hva nå? Endringslaben?
  • Hva lærte du av utstillingen?
  • Hva mener du er det viktigste du lærte?
  • Er det noe fra besøket du mener «alle» burde vite om?
2

I plenum: Ta kahooten Hva husker du fra utstillingen?

3

Individuelt: Husker elevene mer fra utstillingen nå? Be dem oppdatere notatene sine fra oppgave 1.

4

I plenum/par: Gjennomfør speed date hvor elevene skal fortelle hverandre om hva de husker fra utstillingen. Still elevene opp på to parallelle linjer med ansiktet mot hverandre. Be dem snakke i 1-2 min før du pauser og alle bytter partner (den ene linjen beveger seg ett hakk oppover). Dette kan gjennomføres med flere byttinger slik at elevene får snakket med mange elever og frisket opp det de opplevde på feltbesøket. Det kan tenkes at elever husker ulike ting og i denne arbeidsformen minnes elevene på ulike aspekter ved feltbesøket.

Alternativt kan man lage et tankekart på tavlen om hva elevene husker fra utstillingen. La elevene snakke sammen i par i 5 minutter før klassen skriver opp på tavlen/smartboard i plenum hva de husker fra besøket.

5

I par/grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned hovedpunktene fra diskusjonen underveis.

  • Hvorfor tror dere utstillingen heter Hva nå? Endringslaben?
  • På hvilken måte handlet utstillingen om endringer?
  • På hvilken måte handlet utstillingen om bærekraftig utvikling og klima og miljø?
  • Hva lærte dere på utstillingen om hvordan vi kan bidra til en mer bærekraftig utvikling?
  • Hvis dere skulle velge noe fra Hva nå? Endringslaben som flere mennesker burde vite om, hva skulle det vært? Hvorfor er det viktig at mange vet om dette? Hvordan kan man lære dette bort til flest mulig?
6

I plenum: Diskuter elevenes svar i fellesskap.