Gjennom deltakelse i prosjektet vil elevene:
-
Få bedre oversikt, forståelse og kompetanse om kjent og ukjent bærekraftproblematikk knyttet til sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.
-
Få trening i å drøfte og argumentere for ulike perspektiver og standpunkter med utgangspunkt i kunnskap og fornuft.
-
Utforske, engasjere seg i og reflektere kritisk rundt bærekraftig utvikling, med utgangspunkt i temaer og utfordringer de kan relatere seg til.
-
Se hvordan selv små valg vi tar i hverdagen er knyttet til det store temaet bærekraft som «alle» snakker om, og hvordan etikk, valg og menneskelig oppførsel i alle deler av livet er faktorer som bestemmer hvordan vi skaper en mer bærekraftig måte å leve på i fremtiden.
-
Få en forståelse av hvordan vi, gjennom kunnskap og samarbeid, kan finne gode løsninger, og lære om ulike løsninger som utvikles ute i verden.
-
Utforske muligheter og alternativer som er mer bærekraftige, og sette disse ut i praksis. Dette er også med på å bygge opp om aktive medborgerskapsforståelser, der elevene oppfordres til å bidra i videreutviklingen av det demokratiske samfunnet.
I tråd med Kunnskapsløftet ser prosjektet på bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema. Innholdet i utstillingen er relevant for en rekke fag og undervisningsoppleggene vektlegger hvordan ulike fagområder kan belyse forskjellige aspekter ved bærekrafttematikken, og sammen skape en helhetlig forståelse.