skip to main content

Trinn 8-10

Etter utstillingen

«Minst» eller «mest» viktig om avskoging

Ca. 1 time

1

I par/grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål.

  • Hva er avskoging?
  • Hva er noen av årsakene til avskoging?
  • På hvilken måte kan avskoging være et problem?
2

Individuelt: Be elevene lete etter informasjon og finne flere argumenter mot avskoging. Hver elev skriver ned noen argumenter.

3

I par/grupper: Hver elev deler argumentene de har funnet med gruppa. For at en utvikling skal være bærekraftig må man alltid ta hensyn til tre dimensjoner. Gruppa samler derfor sammen alle argumentene, og deler dem inn i tre grupper: sosiale argumenter, økonomiske argumenter og klima- og miljøargumenter. Deretter rangerer hver gruppe argumentene fra «minst» til «mest» viktig. Hvorfor mener de at det er slik?

4

I plenum: Hver gruppe presenterer de rangerte argumentene for klassen. Gruppene skal argumentere for hvorfor de har valgt å rangere argumentene slik de har gjort. Skriv det gjerne opp på tavla. Klassen kan felles prøve å bli enige om noen argumenter mot avskoging og se om de kan bli enige om en felles rangering av disse argumentene. Hvilke argumenter er de «minst» og de mest «viktige»?