skip to main content

VGS

Etter utstillingen

Løsninger for mer bærekraftig elektronikk

Ca. 1 -2 timer

1

I grupper (3-4 elever): Basert på innholdet i utstillingen, be elevene komme med forslag til konkrete tiltak som kan bidra med å fremme en mer bærekraftig løsning for produksjon og/eller forbruk av elektroniske gjenstander (her kan man også bygge videre på aktivitetene «Utforsk elektroniske gjenstanders livsløp» og «Forbruk og produksjon av elektronikk»). Gruppa velger ut en løsning og begrunner denne og forklarer den i detalj. Her er det mulig å være kreativ og tenke ut nye strukturelle løsninger som ikke finnes enda. For eksempel: Nye transportmetoder som er mer bærekraftige, markedsføring som er transparent og viser hva forbrukeren faktisk betaler for.

Her kan dere gjerne arbeide tverrfaglig og lage en bærekraftmesse der gruppene arbeider med å finne en løsning, planlegge hvordan denne skal presenteres, lage prototyper som kan visualisere endringen, forslag til markedsføringskampanjer og lignende. For å skape litt ekstra engasjement kan det også utpekes en jury (foretrekkende å spørre noen utenfor skolen som foreldre eller bedrifter i nærmiljøet for å inkludere eksterne aktører) som trekker en vinner av hvilken løsning som fremstår som gjennomførbar og gir størst bidrag til en positiv påvirkning på miljømessige, økonomiske og sosiale forhold.

Alternativt kan hver gruppe presentere løsningen sin for resten av klassen.

2

I par: Be elevene diskutere hvordan de synes arbeidet med elektronikk og bærekraft har påvirket deres eget syn på forbruk, eller om det er likt som før. Elevene skal trekke frem en eller to ting de lærte som de ikke visste fra før, og skrive ned hovedpunktene fra samtalen underveis. Evt. kan elevene skrive et reflekterende dagbokinnlegg om hvordan de har arbeidet med temaet, og hva de tenker om det i etterkant. Tenk fortid, nåtid og fremtid. Eksempel: Hvordan handlet og tenkte elevene før de hadde om dette temaet? Hva tenker de nå? Er det en forskjell? I så fall, hva er forskjellen? Hvordan tenker de at det vi påvirke deres valg i fremtiden?

3

I plenum: Gjennomfør en oppsummering der noen elever deler om deres tanker.