skip to main content

Trinn 8-10VGS

Etter utstillingen

«LAKS»

Ca. 1,5 timer

1

I plenum: Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.

  • Tror dere oppdrettsfisk er sunt?
  • Hva er klima- og miljøutfordringene knyttet til fiskeoppdrett?
  • Behandler vi fisk annerledes enn andre dyr? Hvorfor?
2

I plenum: Se episoden «LAKS» fra Folkeopplysningen på NRK sammen. Filmen tar for seg ulike perspektiver knyttet til norsk oppdrettslaks.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2020/KMTE50003420/avspiller (totalt 39:00 min)

3

I grupper: Etter å ha sett episoden, be elevene jobbe med følgende spørsmål og skrive ned svarene de kommer frem til. De kan bruke episoden som kilde, men også bruke andre kilder hvis de ønsker det.

  • Hva tenker dere er de største fordelene og ulempene ved lakseoppdrett?
  • Er norsk oppdrettslaks sunt?
  • Er norsk lakseoppdrett klimavennlig?
  • Hvilke klima- og miljøutfordringer snakkes det om i episoden?
  • Hva tenker dere om bruken av rensefisk?
  • Hvorfor behandler vi fisk annerledes enn andre dyr?
  • Tenk tilbake på utstillingen Hva nå? Endringslaben og det dere lærte der om oppdrettsfisk og fôret fisken spiser. Trakk utstillingen frem noen andre utfordringer enn de som ble nevnt i filmen? I så fall, hvilke?
  • Episoden fra Folkeopplysningen ble laget i 2020. Bruk internett for å undersøke om det har skjedd endringer i oppdrettsnæringen siden den gang, som fremmer en mer bærekraftig fiskeoppdrett. Er disse endringene i så fall knyttet til helse, miljø og/eller dyrevelferd? Hvis næringen har gjort tiltak på miljøfeltet, retter disse seg mot miljøutfordringer i Norge eller i andre land? Tror dere tiltakene dere finner vil bidra til en mer bærekraftig oppdrettsnæring? Hvorfor/hvorfor ikke?
4

I plenum: Diskuter hva gruppene har snakket om i fellesskap.