skip to main content

Trinn 4-7

Etter utstillingen

«LAKS»

Ca. 1 time

1

I plenum: Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.

  • Er norsk oppdrettslaks sunt?
  • Hva er klima- og miljøutfordringene til oppdrettsnæringen?
  • Behandler vi fisk annerledes enn andre dyr? Hvorfor?
2

I plenum: Se episoden «LAKS» fra Folkeopplysningen på NRK sammen. Filmen tar for seg ulike perspektiver knyttet til norsk oppdrettslaks.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2020/KMTE50003420/avspiller (totalt 39:00 min)

3

I grupper: Etter å ha sett episoden, be elevene jobbe med følgende spørsmål og skrive ned svarene de kommer frem til. De kan bruke episoden som kilde, men også bruke andre kilder hvis de ønsker det.

  • Hva tenker dere er de største fordelene og ulempene ved lakseoppdrett?
  • Er norsk oppdrettslaks sunt?
  • Er norsk lakseoppdrett klimavennlig?
  • Hvilke klima- og miljøutfordringer snakkes det om i episoden?
  • Hva tenker dere om bruken av rensefisk?
  • Hvorfor behandler vi fisk annerledes enn andre dyr?
  • Tenk tilbake på utstillingen Hva nå? Endringslaben og det dere lærte der om oppdrettsfisk og fôret fisken spiser. Trakk utstillingen frem noen andre utfordringer enn de som ble nevnt i filmen? I så fall, hvilke?
4

I plenum: Diskuter hva gruppene har snakket om i fellesskap.