skip to main content

Trinn 4-7

Etter utstillingen

Junior Journalist

Ca. 1 time

1

I par/grupper: Elevene skal intervjue fire personer om deres forhold til elektronikk. Dette kan være foreldre, lærere, rektor, medelever og lignende (her kan lærer velge det som fungerer best mtp. tid og ressurser). Spørsmål elevene kan stille i intervjuene er:

  • Bruker du mye elektronikk i hverdagen?
  • Hva bruker du elektroniske ting til?
  • Hvor kjøper du elektroniske ting?
  • Hvor lenge pleier du å ha elektroniske ting før du kjøper en ny?
  • Hva gjør du med elektroniske ting når de ikke brukes lenger?
  • Hva gjør du med elektroniske ting når de blir ødelagt?
  • Vet du hvor det nærmeste stedet for å resirkulere elektronikk ligger?
  • Vet du hvordan elektronisk avfall påvirker klima og miljø?

Be elevene skrive ned svar på spørsmålene underveis i intervjuet. Svarene kan leveres inn, sammenlignes med andre grupper eller presenteres muntlig foran klassen eller andre grupper. Be elevene se etter likheter og ulikheter mellom svarene blant dem de intervjuet.

2

I plenum: Diskuter om det er noen svar og likheter og ulikheter som går igjen hos flere av gruppene. Hvorfor tror dere at det er sånn?