skip to main content

Trinn 4-7

Etter utstillingen

Hva er mest bærekraftig?

Ca. 30 min – 1 time

1

I par/grupper: Elevene skal først diskutere følgende spørsmål og notere det de kommer fram til.

  • Hva er det som kan gjøre at noe er bærekraftig?
  • Hva er det som kan gjøre at noe ikke er bærekraftig?
2

I plenum: Ta kahooten Hva er mest bærekraftig?

3

I plenum: Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.

  • Var det noe i kahooten som elevene ble overrasket over?
  • Hvorfor er dette overraskende?
4

I par/grupper: Hvert(t) par/gruppe velger en ting fra kahooten som de synes er overraskende og prøver å finne svar på hvorfor det ene alternativet er mer bærekraftig enn det andre. Her kan elevene også velge noe annet de vil undersøke (for eksempel, hva er mest bærekraftig av ull og bomull, eller av soyamelk og kumelk). Elevene kan bruke internett for å finne svar. Parene/gruppene noterer det de kommer fram til underveis.

5

I plenum: Parene/gruppene forteller resten av klassen om hva de fant ut. Diskuter deretter i fellesskap:

  • Hva er det som kan gjøre at noe er bærekraftig?
  • Hva er det som kan gjøre at noe ikke er bærekraftig?