skip to main content

Trinn 8-10VGS

Etter utstillingen

Hva er grønnvasking?

Ca. 1 time

1

Individuelt: Be elevene bruke noen minutter alene på å tenke over følgende spørsmål og notere sine egne tanker. De skal ikke bruke internett.

  • Hva er «grønnvasking»?
  • Hva menes med at en noen driver med «grønnvasking»?
2

I par: Be elevene diskutere de samme spørsmålene i par, og notere hovedpunktene fra samtalen. Kan dere finne en felles definisjon på begrepet «grønnvasking»?

3

I plenum: Parene presenterer definisjonene sine for resten av klassen. Deretter oppsummerer lærer og gir en kort innføring i hva som menes med begrepet «grønnvasking». Bruk gjerne denne teksten om temaet eller andre kilder, som for eksempel denne:

https://www.forbrukertilsynet.no/fra-gronnvasking-til-konkret-og-riktig-informasjon-om-baerekraft

4

I plenum: Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.

  • Har noen i klassen noen eksempler på grønnvasking eller hva det kan være?
  • På utstillingen Hva nå? Endringslaben fikk dere se flere eksempler på prosjekter som jobber med miljøproblematikk på ulike måter. Så dere eksempler på grønnvasking på utstillingen?
  • Hvilke bransjer mener dere kan ha «behov» for å fremstå mer miljøvennlige enn de er, og hvorfor?
5

I grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned hovedpunktene fra samtalen underveis.

  • Bli enige om en felles definisjon av begrepet «grønnvasking».
  • Hvorfor prøver noen å grønnvaske seg? Prøv å finne flere årsaker til at mange ønsker å fremstå som bærekraftige og klima- og miljøvennlige.
  • På hvilken måte kan grønnvasking være problematisk?
  • Hvordan kan man avsløre grønnvasking?
  • Finnes det måter å begrense eller sikre seg mot grønnvasking?
6

I plenum: Diskuter svarene i fellesskap.