Trinn 8-10
Før utstillingen
Globale verdikjeder
Ca. 2-3 timer
I små grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål og notere tankene sine. Her skal ikke elevene bruke kilder for å finne svar, men bare undre seg og snakke sammen.
- Hva menes med «globale verdikjeder»? Prøv å finn en felles definisjon for gruppa.
I plenum: Sammenlign gruppenes definisjoner, og se om dere kan bli enige om en felles definisjon for hele klassen.
I plenum: Lærer gir en kort innføring i hva som menes med «globale verdikjeder». Bruk gjerne denne teksten om temaet. Teksten lenker også til flere artikler om globale verdikjeder.
I små grupper: Be elevene jobbe med følgende oppgaver.
Lag en liste med hva dere tenker kan være argumenter for og imot bruk av «globale verdikjeder».
- Her kan dere tenke dere fram til argumenter selv og/eller bruke internett.
- To kilder til argumenter for og imot globale verdikjeder: https://www.worldbank.org/en/topic/global-value-chains og https://www.spireorg.no/globale-verdikjeder.html.
- Dere kan også undersøke hvem som har laget disse tekstene og hva de jobber for. Hvorfor tror dere Verdensbanken er positive til globale verdikjeder, mens Spire er mer kritiske?
Bruk internett og finn eller lag et eksempel på en global verdikjede av en vare eller tjeneste. Verdikjeden burde prøve å beskrive hvilke ressurser, prosesser og aktiviteter som inngår i produksjonen av varen eller tjenesten dere har valgt.
- Hvilke økonomiske, sosiale og miljømessige fordeler og ulemper kan dere finne i verdikjeden deres, og hvilke ledd kan forbedres og hvordan?
I plenum: Elevene bytter verdikjede med noen andre i klassen, eller presenterer i plenum. Finner de andre utfordringer og muligheter i verdikjeden? På hvilken måte kunne verdikjeden blitt mer bærekraftig?
I par/små grupper: Be elevene se for seg at de skal starte en restaurant, og at de ønsker å drive mest mulig bærekraftig. Be elevene diskutere og sette opp en liste med forslag til tiltak som skal sikre mest mulig bærekraftige verdikjeder på råvarene, og andre generelle miljøtiltak.
I plenum: Diskuter i felleskap og sammenlign forslagene. Gjennomfør gjerne følgende oppgaver.
- Er det noen forslag som går igjen? Bli enige om hvilke tiltak som er de beste.
- Hvilke utfordringer kan man møte på når restauranten deres skal drives mest mulig bærekraftig? Kategoriser utfordringene i tre grupper: sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer og miljømessige utfordringer.
I plenum: Se denne videoen om Vippa i Oslo.
https://www.youtube.com/watch?v=Uyck0m_vieA (totalt 3:44 min)
Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.
- Var noen av elevene sine forslag de samme som Vippa sine?
- Hvilke muligheter og fordeler får man av at restauranten skal drives mest mulig bærekraftig?
- Hva kan være utfordrende? Finnes det løsninger?