skip to main content

Trinn 8-10VGS

Etter utstillingen

Fiskeoppdrett

Ca. 2 – 3 timer

1

Individuelt: Be elevene tenke over og skrive ned tankene sine rundt følgende spørsmål, uten å bruke kilder.

  • Fiskeoppdrett, hva er det?
  • Hva er fordelene, og hva kan være ulempene med fiskeoppdrett?
  • Hva spiser fisken?
2

I grupper/plenum: Diskuter svarene i fellesskap.

3

I par/grupper: Be elevene lete etter informasjon om temaet «Fiskeoppdrett» og prøve å finne svar på spørsmålene i oppgave 1. I tillegg skal elevene gjøre følgende oppgaver, og notere hovedpunktene fra samtalen underveis.

  • Hvilke kilder har dere brukt for å finne svar på spørsmålene i oppgave 1? Argumenter for hvorfor dere mener kildene deres er pålitelige.
  • Mange kilder har en agenda, noe som kan påvirke hvordan innholdet på nettsiden blir presentert. Kan dere finne noen eksempler på kilder med en tydelig agenda?
  • Skriv ned en liste med eksempel på ingredienser som brukes i fôret til oppdrettsfisk. Bruk gjerne flere kilder og sammenlign kildene deres for å få best mulig oversikt.
4

I plenum: Diskuter gruppenes funn i fellesskap. Hvilke av ingrediensene gruppene fant kan knyttes opp mot avskoging av regnskogen, og hvordan?

5

I par/grupper: Be elevene undersøke positive og negative sider ved fiskeoppdrett, og skrive ned en liste med positive og negative sider.

6

I plenum: Gå gjennom de ulike positive og negative sidene ved fiskeoppdrett i fellesskap. Er det flest positive eller negative sider ved fiskeoppdrett? Hvilke argumenter mener dere veier tyngst? Hvorfor?

7

Se denne reklamefilmen i fellesskap.

https://www.youtube.com/watch?v=Wm5obx-MFxs (totalt 1:49 min)

8

I par eller små grupper: Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned hovedpunktene fra samtalen underveis.

  • Hva får dere vite om laksen i denne videoen?
  • Hva ønsker Seafood from Norway å oppnå med denne videoen?
  • Hvilke virkemidler brukes i videoen for å oppnå dette målet?
  • «Origin Matters» er konklusjonen i videoen. På hvilken måte er det passende og lurt å bruke dette slagordet i videoen? På hvilken måte kan det være kritikkverdig å bruke dette slagordet i videoen?
9

I plenum: Oppsummer det gruppene snakket om i fellesskap, der gruppene presenterer sine svar og argumenter.