skip to main content

Trinn 8-10VGS

Etter utstillingen

Argumenterende tekst

Ca. 1 – 2 timer

1

Individuelt: Elevene skal skrive en argumenterende tekst om et selvvalgt tema som de lærte om på utstillingen Hva nå? Endringslaben, eller om et annet tema de brenner for knyttet til bærekraft. Elevene trenger ikke selv å mene det de argumenterer for. Teksten skal inneholde flere argumenter for en sak, der elevene prøver å overbevise eller overtale andre. Be elevene bruke flere av disse argumentsformene når de skriver:

  • Fakta-argument: Kan kontrolleres gjennom flere troverdige kilder.
  • Flertallsargument: Dreier seg om hva de fleste synes å mene. De starter ofte slik: Det er en kjent sak at… Alle vet at… De fleste vil mene…
  • Fornuftsargument: Viser til liknende tilfeller, sammenlikner med noe.
  • Anekdoteargument: Ofte formet som en kort fortelling, noe man har erfart eller hørt andre har opplevd. For eksempel: Skogen i Brasil er utrolig vakker og viktig for de som bor der. Jeg har sett det i en dokumentar som handler om urfolk i regnskogen. De har det så bra der, og de ønsker å fortsette å leve som før!
  • Katastrofeargument: Si noe som kan gå helt galt, uten at man har helt bevis for argumentene sine. For eksempel: Hvis vi ikke jobber for å bremse soyaproduksjonen og import av soya til Norge vil det gå helt galt, og livet i regnskogen vil være tapt for alltid!

Elevene kan også jobbe med enkét i forbindelse med teksten. Enkét er noen enkle, men engasjerende spørsmål som man kan stille til de rundt seg for å høre hva folk mener om en sak. Det er et slags «fem på gata» eller «miniintervju». Be elevene lage noen spørsmål som kan hjelpe dem med den argumenterende teksten. Dette bør være spørsmål rundt hva andre mener om temaene elevene skriver om. Elevene kan bruke svarene i teksten for å gjøre den mer interessant og for å styrke argumentene sine.

2

I par/grupper/plenum: Elevene deler eller presenterer tekstene sine for andre og får tilbakemeldinger knyttet til følgende.

  • På hvilken måte kan teksten virke overbevisende?
  • Hvilke argumenter i teksten er de sterkeste?
  • Hvordan kan teksten virke enda mer overbevisende på leseren?

Her er det også mulig å lage en debatt der elevene argumenterer for standpunktene i tekstene.