Trinn 8-10VGS
Etter utstillingen
Bidra til en mer bærekraftig verden
Denne aktiviteten kan gjerne gjennomføres etter at elevene har jobbet med andre oppgaver, slik at disse kan brukes som inspirasjon.
Basert på det elevene har lært gjennom undervisningsoppleggene og besøket på utstillingen om hvordan de kan bidra til endring og om hvilke organisasjoner og personer som jobber for endring, skal elevene plukke ut en til to punkter som de i løpet av en tidsperiode på flere uker skal følge. I slutten av tidsperioden skal elevene gjennomføre en kalkulasjon for å finne ut av hvor mye utslipp de sparte i løpet av tidsperioden. Dette kan bidra til at elever får erfaring i å se hvordan deres handlinger kan skape positive ringvirkninger.
Eksempler på endringer knyttet til klesindustrien:
- Shoppestopp: Ikke kjøpe nye tekstilprodukter, evt. bare kjøpe brukt.
- Sy om: Bruk gamle klær eller tekstiler du har liggende hjemme til å sy om klær for å bruke det på nytt.
- Reparere gamle klær og sko slik at det kan fortsettes å brukes i stedet for å kaste det.
- Gå gjennom klesskapet og finn klær som ikke brukes. Reparer klær som er ødelagt og/eller prøv å selge klærne.
- Arranger loppemarked på skolen.
- Lag en skjematisk tabell som viser hvor ofte du vasker klær og prøv å minimere dette. Kan du fryse klærne i stedet for å vaske dem?
- Research og meld deg inn i organisasjoner som vil endre tekstilindustrien – hva kan du lære gjennom dem?
- Skal du kjøpe nytt, velg naturfiber og norsk ull.
- Hvis man føler man trenger en ny kjole eller nye klær til en spesiell anledning, prøv å leie klær for noen dager, gjennom for eksempel FJONG, eller lån av venner.
Elevene skal foreta en realistisk endring, og gjennom endringsprosessen ta notater om hvordan prosessen oppleves. Noen spørsmål elevene kan bes reflektere rundt er:
- Syns de det var vanskelig å finne informasjon?
- Hvordan gikk endringsarbeidet?
- Møtte de motstand på veien?
- Var det lettere eller vanskeligere enn forventet?
- Er dette noe de kan/vil fortsette å leve med? Vil det de har lært og erfart påvirke deres livsstil fremover?
- Vil de anbefale det til andre?
- Hva tror de skal til for at flere skal velge å endre seg?
- Hva slags tips kan de gi basert på sin erfaring?
Forskning viser at en handling blir en vane etter omtrent 21 dager, så for god effekt bør endringsarbeidet gjennomføres over minst 3 uker for at elevene skal oppleve at handlingen blir mindre bevisst og mer ubevisst. Dette er et individuelt prosjekt der elevene skal få kjenne på handlekompetanse og det å være en aktiv medborger i å drive samfunnet fremover i en mer bærekraftig retning.
Her kan lærer vurdere hvordan dette skal følges opp og/eller vurderes. For eksempel kan elevene lage skriftlige rapporter, journaler, blogginnlegg, eller et avsluttende essay om hvordan prosessen har vært, eller prosjektet kan presenteres som en muntlig fremføring for klassen, i små grupper gjennom dialog, som en podcast, eller ved å ha speed-dates der alle får snakket i 5 min om sitt eget prosjekt og samtidig hørt på medelevers prosjekter. Andre muligheter er formidling gjennom videoblogger, film, kunstutstilling, eller lignende.
Det er også muligheter for å lage en messe/stand hvor elevene forklarer sin endring og hvordan prosessen har foregått til andre. Ved å ha en messe i en gymsal eller et større oppholdsrom på skolen kan elevene lage stands og presentere endringene sine for andre elever som ikke har hatt lignende prosjekter. Dette kan kanskje skape inspirasjon og føre til mer engasjement hos flere elever. Det kan også være spennende for elevene å vise seg fra en aktiv aktørrolle om hva de har bidratt med.
Etter at prosjektet er gjennomført kan elevene gjerne diskutere i par eller plenum hva de har lært gjennom prosjektet og hvordan det føltes å endre egne handlinger i en mer bærekraftig retning.