Trinn 8-10VGS
Etter utstillingen
Utforsk vår kunnskap om klesindustrien
Ca. 2 timer
I plenum: På utstillingen gikk elevene gjennom en quiz om klær. Gjennomfør quizen på nytt i plenum i klasserommet (link til quizen finnes her). Se bort ifra siste spørsmål om hvilket plagg som er nytt og hvilket som er brukt. Flertallet bestemmer hvilket svar som skal avgis på hvert spørsmål. Quizen kan eventuelt gjennomføres uten å prate, der elevene rekker opp hånda på det svaret de mener er riktig på hvert spørsmål.
I plenum: Diskuter følgende spørsmål.
- Hvor mange riktige svar fikk klassen? (Totalt mulige er syv poeng, da siste spørsmål ikke er relevant.)
- Hva ble klassen mest overrasket over? Er dette knyttet til produksjon, forsøpling, eller forbrukervaner?
- Hva lærte elevene i utstillingen om hva vi kan gjøre for å gjøre disse problemene mindre?
- Kan klassen komme på andre ting vi kan gjøre?
Individuelt: Elevene tar med seg quizen hjem og gir den til minst fire familiemedlemmer, venner eller andre. Elevene skal notere hvor mange riktige svar hver person fikk (totalt mulige er syv poeng), hvilke spørsmål hver person svarte riktig og feil på, og alder på hver person. Elevene fører inn resultatene i et delt dokument (f.eks. et Excel-dokument gjennom Google drive, se eksempel under, der 0 indikerer feil svar og 1 indikerer riktig svar).
Deltaker | Alder | Sp. 1 | Sp. 2 | Sp. 3 | Sp. 4 | Sp. 5 | Sp. 6 | Sp. 7 | Antall riktige svar (av 7) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 12 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 3 |
2 | 45 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 4 |
I tillegg til å gå gjennom quizen skal elevene stille hver deltaker noen spørsmål, og notere ned noen punkter for hvert svar:
- Hva tenker du etter å ha tatt denne quizen?
- Hva ble du mest overrasket over?
- Basert på det du lærte ved å ta quizen, tenker du det er noe vi bør forandre? Hva og hvorfor?
I plenum: Elevene tar med seg resultatene tilbake til klasserommet. Klassen diskuterer oppgaven i fellesskap.
- Hva tenkte de hjemme etter å ha tatt quizen?
- Hva ble de mest overrasket over?
- Var det noen som syntes at vi bør forandre på noe? Hva og hvorfor?
Individuelt: Be elevene svare på følgende spørsmål basert på quiz-resultatene de selv samlet inn, og skrive ned svarene underveis.
- Basert på egne resultater, hva er gjennomsnittlig antall riktige svar?
- Er gjennomsnittet høyere eller lavere enn antall riktige svar klassen fikk?
Individuelt/i par/grupper: Del dokumentet med alle resultatene med elevene. Be elevene svare på følgende spørsmål, ved å bruke regnefunksjoner i Excel eller regne manuelt. Be dem skrive ned svarene underveis.
- Basert på klassens resultater, hva er gjennomsnittlig antall riktige svar?
- Er gjennomsnittet høyere eller lavere enn antall riktige svar klassen fikk?
- Basert på klassens resultater, hva er medianen?
- Er medianen høyere eller lavere enn antall riktige svar klassen fikk?
- Basert på klassens resultater, hvor gammel er personen som gjorde det best, og hvor gammel er personen som gjorde det dårligst?
- Del deltakerne inn i to grupper basert på alder (f.eks. deltakere under og over 40 år) og regn gjennomsnittlig antall riktige svar for de to gruppene. Hvilken gruppe har høyest gjennomsnitt?
- Basert på klassens resultater, hvor mange prosent svarte riktig på hvert spørsmål? Hvilket spørsmål svarte flest deltakere riktig på, og hvilket spørsmål svarte færrest deltakere riktig på?
I plenum: Gå gjennom resultatene og diskuter.
- Hvorfor tror dere gjennomsnittet og medianen er høyere/lavere for klassen enn for de andre som svarte?
- Hvorfor tror dere de eldre/yngre deltakerne gjorde det best?
- Hvorfor tror dere flest deltakere svarte riktig på spørsmål x og færrest riktig på spørsmål y?
- Hvorfor kan spørreundersøkelser som dette være nyttige?
- Hva forteller resultatene om folks kunnskaper om klesindustrien?
- Hva kan man gjøre for å øke kunnskapene om dette?
Læreren kan også be elevene jobbe i par eller små grupper og skrive en kort rapport om resultatene fra undersøkelsen, basert på spørsmålene over.