Trinn 8-10
Etter utstillingen
Løsninger for mer bærekraftig elektronikk
Ca. 2 timer
I plenum: Ta kahooten Hva kan du om elektronikk og bærekraft?
I grupper (3-4 elever): Be elevene diskutere følgende spørsmål og skrive ned hovedpunktene fra samtalen underveis. Her kan de bruke kahooten og det de lærte på utstillingen som utgangspunkt.
- Kan dere nevne to utfordringer knyttet til produksjon av elektronikk? Hva kan være løsninger på disse utfordringene?
- Kan dere nevne to utfordringer knyttet til forbruk av elektronikk? Hva kan være løsninger på disse utfordringene?
- Hva kan hver og én av oss gjøre for at elektronikkforbruket vårt skal bli mer bærekraftig?
- I tillegg til forbrukere, hvilke andre aktører spiller en rolle når det gjelder elektronikk og bærekraft? Hva kan disse aktørene gjøre?
I plenum: Gå gjennom hva elevene snakket om i fellesskap.
I grupper (3-4 elever): Be elevene komme med forslag til tiltak som kan bidra med å fremme en mer bærekraftig løsning for elektroniske gjenstanders livssyklus (her kan man også bygge videre på aktiviteten «Utforsk elektroniske gjenstanders livsløp»). Gruppa velger ut en løsning og begrunner denne og forklarer den i detalj. Løsningen kan være knyttet til enten produksjon eller forbruk av elektronikk. Her er det mulig å være kreativ og tenke ut nye strukturelle løsninger som ikke finnes enda. For eksempel: Nye transportmetoder som er mer bærekraftige, markedsføring som er transparent og viser hva forbrukeren faktisk betaler for.
Her kan dere gjerne arbeide tverrfaglig og lage en bærekraftmesse der gruppene arbeider med å finne en løsning, planlegge hvordan denne skal presenteres, lage prototyper som kan visualisere endringen, forslag til markedsføringskampanjer og lignende. For å skape litt ekstra engasjement kan det også utpekes en jury (foretrekkende å spørre noen utenfor skolen som foreldre eller bedrifter i nærmiljøet for å inkludere eksterne aktører) som trekker en vinner av hvilken løsning som fremstår som gjennomførbar og gir størst bidrag til en positiv påvirkning på miljømessige, økonomiske og sosiale forhold.
Alternativt kan hver gruppe presentere løsningen sin for resten av klassen.
I par: Be elevene diskutere hvordan de synes arbeidet med elektronikk og bærekraft har påvirket deres eget syn på forbruk, eller om det er likt som før. Elevene skal trekke frem en eller to ting de lærte som de ikke visste fra før, og skrive ned hovedpunktene fra samtalen underveis. Evt. kan elevene skrive et reflekterende dagbokinnlegg om hvordan de har arbeidet med temaet, og hva de tenker om det i etterkant. Tenk fortid, nåtid og fremtid. Eksempel: Hvordan handlet og tenkte elevene før de hadde om dette temaet? Hva tenker de nå? Er det en forskjell? I så fall, hva er forskjellen? Hvordan tenker de at det vi påvirke deres valg i fremtiden?
I plenum: Gjennomfør en oppsummering der noen elever deler om deres tanker.