Trinn 4-7
Etter utstillingen
Avsluttende aktivitet: læringens veikart
Ca. 30 min
Denne aktiviteten kan gjennomføres etter at all undervisning knyttet til utstillingen er ferdig, som en avsluttende refleksjonsoppgave.
I plenum: Gi alle elevene et ark. Be elevene ha arket liggende (ikke stående) for så å tegne en linje som går over hele arket. Begynnelsen av linjen er starten på læringen om bærekraftig utvikling og før de dro på utstillingen. Slutten av linjen er i dag.
Individuelt: Be elevene lage små kryss på linjen for å vise hva de har lært og i hvilken rekkefølge, fra start til slutt. Be elevene skrive noen stikkord om hva de har lært for hvert kryss på linjen. Denne metoden visualiserer læringsprosessen for elevene, og de må aktivt tenke over læringsprosessen, hva de har lært og når de lærte det.
Lærer kan deretter samle inn arkene, eller elevene kan diskutere sin læringslinje i par/grupper. Her forteller elevene om sin læring ved å muntlig presentere dette for medelever. Alternativt kan arkene henges opp i klasserommet i en periode, samles inn for å få en oversikt over hva elevene sitter igjen med, eller sendes med hjem til foreldre.