Trinn 4-7
Etter utstillingen
Skriv et brev
Ca. 1 time
I par: Be elevene snakke sammen i par i 5 minutter om hva de husker fra utstillingen, og ta notater fra samtalen.
I plenum: Lag et tankekart på tavlen/smartboard over hva elevene husker fra utstillingen.
I plenum: Tegn en t-skjorte på tavlen/smartboard (evt. vis bilde på en PowerPoint med tilgang til å skrive). Hva husker elevene om hvorfor t-skjorten var viktig i forbindelse med klima- og miljøproblemer? Kanskje har de allerede nevnt noe i oppgave 1, og kanskje de kommer på mer i denne oppgaven ved at t-skjorten visualiseres.
Individuelt: Be hver elev velge et plagg de har på seg, og finne ut hvilket land plagget er produsert i (les på merkelappen). Deretter skal elevene lete etter informasjon på internett om hvordan arbeidsforholdene er i dette landet, og skrive ned det de finner ut av.
I plenum: Gå gjennom hva elevene har funnet ut av i fellesskap.
Individuelt: Be elevene skrive et brev til personen som har lagd plagget de har på seg. Brevet skal inneholde: introduksjon av deg selv, hvilket plagg som du eier som er lagd av personen, hvordan behandler du klesplagget som personen har lagd, hva vil du si til personen og vil du stille noen spørsmål?
Brevene kan samles inn, og/eller eventuelle spørsmål som går igjen i brevene kan tas opp i plenum for å skape økt forståelse.