Trinn 4-7
Etter utstillingen
Hvorfor resirkulere elektronikk?
Ca. 1 – 2 timer
I plenum: Vis klassen et elektronisk produkt, eksempelvis en smarttelefon, iPad eller datamaskin. Spør klassen hva de husker fra utstillingen om hvordan elektroniske gjenstander påvirker verden. Skriv opp på tavlen/smartboard underveis.
I plenum: Se denne filmen om resirkulering av elektronikk.
https://www.youtube.com/watch?v=UFPkSO8R4AQ (totalt 4:17 min)
I grupper (3-4 deltakere): Gi elevene et ark med en oversikt over de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling (sosiale, økonomiske og miljømessige forhold). Et eksempel er denne figuren. Be elevene skrive opp 2 punkter i hver dimensjon, knyttet til elektronikk og elektronisk avfall. Her kan det muligens være behov for at filmen spilles av i bakgrunnen eller at elevene får lenker til informasjon om de står fast. Denne oppgaven skal hjelpe elevene med å se hvordan ulike aspekter ved elektronikk påvirker flere forhold.
For å gjøre det klarere for elevene hva de bør tenke på kan lærer stille følgende spørsmål som skal legge til rette for at elevene skal tenke omkring de ulike dimensjonene. Spørsmålene kan også skrives opp på tavlen.
Miljødimensjonen:
- Hvordan påvirker produksjon, transport og forbruk av elektronikk jordkloden?
- Hva skjer med dyrene i områder der naturen blir brukt til å lage elektronikk?
- Hvordan kan elektronisk avfall påvirke naturen?
- Eksempler: Gruvedrift for å finne mineraler kan være skadelig for dyreliv og økosystemer. Hvis elektronikk ikke blir gjenvunnet og resirkulert, men bare kastet i vanlig søppel, kan giftige materialer komme ut i naturen.
Den sosiale dimensjonen:
- Hvordan påvirker elektronikk menneskers liv både i Norge og i andre land?
- Hvordan er det å arbeide på fabrikker som lager elektronikk?
- Hvordan påvirker gruvedrift etter mineraler menneskers hverdag?
- Eksempler: Arbeidsforholdene i gruver og på mobilfabrikker er ofte dårlige. Hvis elektronisk avfall ikke tas hånd om på riktig måte kan det være helseskadelig for mennesker.
Den økonomiske dimensjonen:
- Hvem tjener på at elektroniske produkter blir laget?
- Når vi kjøper elektronikk i Norge, hvor mye av pengene går til de som har laget elektronikken og hvor mye går til andre?
- Hvorfor skjer mye av produksjonen av elektronikk i utlandet – er det fordi dette er billigere?
- Eksempler: De som tjener mest på produktet er ikke de som lager det. Dersom det skulle vært en rettferdig betaling så hadde elektronikk vært dyrere.
I plenum: Tegn opp de tre dimensjonene på tavlen/smartboard. En elev fra hver gruppe kommer opp og skriver ett punkt i hver dimensjon som gruppen deres har skrevet ned. Er det noe flere nevnte? Eller er det noen dimensjoner elevene har misforstått? Denne oppsummerende oppgaven kan synliggjøre både for lærer og elev hvordan elevene oppfatter temaet og elektronikkens påvirkning.