Trinn 4-7
Før utstillingen
Undersøk og presenter gjenstander (globale verdikjeder)
Ca. 2 timer
I plenum: Undersøk en gjenstand i fellesskap. Gjenstanden burde bestå av flere ulike deler og materialer satt sammen. Det kan for eksempel være en pensel, leke, telefon, printer, møbel eller noe annet. La alle få kjenne på den. Det kan være spennende å demontere gjenstanden sammen hvis det er mulig. Diskuter følgende spørsmål i fellesskap.
- Hvor kan gjenstanden komme fra?
- Hvordan har den kommet hit?
- Hvordan kan den være laget?
- Hvilke materialer består den av?
- Hva kan den brukes til?
- Hva kan den ikke brukes til?
- På hvilken måte er denne gjenstanden bra eller viktig?
- Hvilke utfordringer ser dere ved gjenstanden? (F.eks. Er det en ok pris? Hvilke konsekvenser har den for miljøet? I hvilken grad er gjenstanden nødvendig?)
I grupper: Hver gruppe velger eller får en gjenstand som de skal undersøke nærmere. Sammen skal de utforske og lage en kort presentasjon av gjenstanden sin. Først undersøker gruppene gjenstanden fysisk, og forsøker å svare på følgende spørsmål.
- Hvilken funksjon har gjenstanden?
- Hva er størrelsen på den?
- Hvor mye veier den? Hvis dere ikke har vekt, kan dere prøve å gjette.
- Hvilke ulike deler består gjenstanden av?
- Hva er delene laget av?
- Hvilken farge har de?
- Hva slags tekstur har gjenstanden?
- På hvilken måte er denne gjenstanden bra eller viktig?
Deretter skal elevene forsøke å finne ut mer om produksjonen av gjenstanden. Ofte er det vanskelig å finne mye informasjon om tingene rundt oss. Det elevene kan gjøre i denne oppgaven er å tenke seg til, og skape sin egen historie om gjenstanden. Fantasi er altså lov, der vi ikke kan finne svar! De kan også søke etter informasjon på internett og bruke det til å lage presentasjonen. Lærer eller elevene velger ut noen av spørsmålene under som gruppene skal fokusere på.
- Hvorfor er gjenstanden laget? (Fortell gjerne historien om hvordan ideen bak gjenstanden ble til.)
- Hvordan er gjenstanden laget? (Kanskje det finnes en video på YouTube om hvordan tingen er laget?)
- Hvor og hvordan er de ulike fabrikkene som lager de forskjellige delene? (Ofte er de ulike delene til gjenstander laget på forskjellige fabrikker og fraktet til et sted der de settes sammen. Vis gjerne på kart.)
- Hvor og hvordan er gjenstanden satt sammen til én?
- Hvordan er gjenstanden blitt fraktet hit til Norge? (Vis gjerne rutene på kart.)
- Hvem tjener penger på denne gjenstanden? (Det er flere som tjener penger på tingene rundt oss. Hvem har vært med å jobbe for at denne gjenstanden blir solgt i butikken? Tegn gjerne en oversikt over hvem som tjener penger, og plasser de som tjener mest øverst, og de som tjener minst nederst.)
- Hvilke utfordringer ser dere ved gjenstanden? (Er det en ok pris? Hvilke konsekvenser har den for miljøet? I hvilken grad er gjenstanden nødvendig?)
I plenum: Gruppene presenterer arbeidet sitt for resten av klassen. Her kan de gjerne holde en muntlig presentasjon og bruke tekst, bilder og video, fakta og fantasi. Presentasjonen skal forklare hva som var fakta og hva som var fantasi, med kildehenvisninger. Dette kan være en passende anledning til å snakke om kilder og kildekritikk. Diskuter følgende spørsmål i fellesskap etter presentasjonene.
- Ble noen av landene der gjenstandene produseres nevnt av flere grupper? Hvilke(t) land ble nevnt flest ganger?
- Ble noen av utfordringene ved gjenstandene nevnt av flere grupper? Hvilke utfordringer ble nevnt flest ganger?
- Hvordan kan disse utfordringene løses?