Trinn 8-10VGS
Før utstillingen
Påstander
Ca. 1 time
Individuelt: Be elevene skrive ned en påstand hver om globale verdikjeder og finne argumenter for og imot påstanden sin.
For eksempel: «Globale verdikjeder er nødvendig for å tilfredsstille dagens behov.»
Argument mot: «Globale verdikjeder kan føre til større utslipp av CO2.»
Argument for: «Globale verdikjeder skaper flere arbeidsplasser.»
I plenum: Lag en debatt! Her kan elevene skrive ulike påstander om globale verdikjeder som legges i en boks. Deretter trekker elevene tilfeldige påstander fra boksen som de skal argumentere for. La elevene få noen minutter først til å forberede seg og finne argumenter for påstanden de har trukket. Deretter skal de opp på «talerstolen» og argumentere for påstanden sin for resten av klassen. Publikum kan gjerne stille spørsmål og argumentere imot.
I plenum: Diskuter følgende spørsmål.
- Hvordan var det å argumentere for andres påstander?
- Hvilke påstander var utfordrende?
- Hva kan man lære av en slik øvelse?